Frederik Hyldig

Fordele og ulemper ved Expanded Text Ads (ETA)

Google har i sidste uge lanceret de nye “expanded text ads”, som de oprindeligt løftede sløret for tilbage i maj. Det betyder, at Google gør op med det format, der ellers har været uændret, siden AdWords-platformen så dagens lys for 15 år siden!

Ved første øjekast ligner det nye format en stor opgradering (i hvert fald set med AdWords-briller). Der er plads til betydeligt flere tegn, og det må da kunne give højere klikfrekvens, ikke?

expanded-text-ads

expanded-text-ads

Vi har hos s360 fået lov til at beta-teste det nye format og har derfor nået at få lidt erfaringer forud for den globale lancering. Jeg har samlet lidt fordele og ulemper herunder.

Fordele ved det nye format

  • Det nye felt “headline 1” må fylde 30 tegn, hvilket er 5 tegn mere, end den gamle headline måtte fylde (25 tegn).
  • Det nye felt “description” må fylde 80 tegn, hvilket er 10 tegn mere end de to gamle beskrivelselinjer måtte fylde til sammen (2 x 35 tegn).
  • Du er sikker på altid at have “dobbelt headline”. Med det gamle format kunne du ikke være sikker på, at description 1 blev rykket op som forlængelse af headline, selvom du afsluttede feltet med et punktum.

Ulemper ved det nye format

  • Hvis du tidligere havde en rigtig god description 1 på 30-35 tegn, som sluttede på et punktum og derfor blev vist som en forlængelse af headline, så kan du ikke længere bruge den i hverken headline 1 eller headline 2.
  • Den nye headline 2 kan risikere at blive afkortet af Google, hvis den fylder for meget (målt i pixels – ligesom vi kender det fra de organiske titles).
  • Den gamle display URL er erstattet af URL path 1 og 2. De må hver kun være 15 tegn og skal adskilles af en skråstreg. Display URL’en begrænses altså til maks. 30 tegn. Tidligere kunne du bruge 35 tegn og uden nogen separator.
  • Det er ikke længere muligt at bruge et “falsk subdomæne” i display URL’en, da display URL’en automatisk udfyldes (pånær de to nye felter: URL path 1 og 2). Dette kan selvfølgelig også ses som en fordel.
  • Det er ikke muligt at lave “mobile preferred”-annoncer i skrivende stund. Før kunne du vælge, at en annonce kun skulle vises på mobil og dermed lave et modificeret budskab til denne enhed.

Opsummering

Alt i alt synes jeg ikke, at forskellen på de to formater er så stor. De to nye headlines fylder tilsammen 60 tegn (30 + 30), hvilket svarer til, hvad headline og description 1 fyldte før (25 + 35). Dermed er den største forskel, at det, der før var description 2, har fået øget grænsen fra 35 til 80 tegn. Men den nye store description er næsten for meget af det gode. Det kan i nogle tilfælde være en udfordring at skrive 80 relevante tegn. Omvendt kan det selvfølgelig også bare være en vanesag, fordi vi har været vant til at skulle begrænse os.

I de tests vi har kørt, har det været forskelligt, om ETA-formatet eller det gamle format har givet den højeste klikfrekvens. Jeg tror, at det i høj grad afgøres af, om du havde en perfekt description 1 tidligere, som udnyttede alle 35 tegn og derfor ikke kan overføres til hverken headline 1 eller 2 i det nye format.

Billedet herunder er fra en af de tests, vi har kørt, hvor de normale annoncer har haft en signifikant højere klikfrekvens. Det er værd at huske på, at fordi vi har været beta-testere af det nye format, så må det formodes, at annoncerne har skilt sig endnu mere ud, end de ville gøre, hvis alle andre annoncører også havde brugt ETA-formatet på det tidspunkt!

eta-test

JD Prater fra Hanapin Marketing beretter også om en lignende tendens baseret på en større mængde data fra en af deres kunder.

Der er elementer, du lige skal vænne dig til med det nye format, men der er ingen tvivl om, at Google har data, som viser, at det nye format er en god forretning for dem – og det betyder typisk flere annonceklik.

Fra 26. oktober 2016 er det ikke længere muligt at oprette nye annoncer med det gamle format. Det betyder ikke, at dine annoncer stopper, hvis ikke du har lavet nye annoncer inden oktober. De gamle annoncer kører fint videre.

Frederik Hyldig er Head of PPC hos s360 i Aarhus. Du kan fange ham på kontakt@frederikhyldig.dk eller på Google+ og LinkedIn. Læs mere om hvem Frederik er.