Frederik Hyldig

Google Analytics for bloggere: Det siger tallene om dine læsere

Du kender sikkert allerede det gratis analyseværktøj Google Analytics, som kan måle, hvor mange besøgende din blog har. Hvad du måske ikke ved er, at du kan finde et hav af andre interessante tal i Google Analytics. Disse tal siger en masse om din blog og ikke mindst dine læsere, og det er viden, som kan hjælpe dig fremadrettet. Her følger fem spørgsmål, du bør finde svar på i din blogstatistik.

1 | Hvordan finder dine læsere din blog?

Der er mange veje ind til din blog. Nogle læsere indtaster adressen eller klikker sig ind via sociale medier. Andre finder din blog via en søgning på Google eller et link, de tilfældigvis er stødt på. Google Analytics afslører det hele.

Som eksempel kan du herunder se statistik fra en dansk livsstilsblog. Når du er logget ind i Analytics, klikker du på menupunktet Anskaffelse, så Al trafik og til sidst Kilde/medium. Så får du vist denne side. I øverste højre hjørne kan du altid vælge, hvilken periode du vil se statistik fra.

kilde-medium

Google Analytics inddeler typisk dine trafikkilder i tre forskellige typer:

1. Direkte trafik (direct): Direkte trafik er de besøgende, som selv har indtastet adressen til din blog eller klikket på et bogmærke. Besøgende, som Google ikke kan se hvor kommer fra, vil dog også fremstå som direkte trafik.

2. Organisk trafik (organic): Organisk trafik er de besøgende, som finder din blog via en søgemaskine. I Danmark vil det typisk være i Googles søgeresultater.

3. Henvisningstrafik (referral): Henvisningstrafik er de besøgende, som kommer til din blog via et link fra en anden hjemmeside. Det kan eksempelvis være fra en anden blog eller fra sociale medier som Facebook og Instagram.

Hvad kan du bruge denne viden til?

Dine trafikkilder fortæller dig, hvor du bør prioritere din tid. Får du mange besøgende fra Facebook, skal du selvfølgelig fortsætte med at bruge det. Virker det rigtig godt at kommentere på nogle blogs, bør du gøre det, når det virker naturligt.

Det kan også være, du får trafik fra en kilde, som du slet ikke var klar over. Måske finder nogle besøgende din blog via billeder på Pinterest, selvom det ikke er en tjeneste, du selv bruger. Det kunne du så overveje at gøre, og du kunne gøre det nemmere for dine læsere at pinne dine billeder.

Hvis du kun får en smule organisk trafik, kan du overveje at lave mere evergreen indhold. Det vil sige indhold, som ikke kun er relevant her og nu, men for eksempel produktanmeldelser og rejseguides, som folk altid vil søge efter. På den måde kan du også være heldig at få nye, faste læsere, som ellers ikke havde opdaget din blog.

2 | Hvem er dine læsere?

Nu ved du, hvordan dine læsere finder dig. Men hvem er dine læsere egentlig? Det kan du også se i Google Analytics.

Ved at klikke på menupunktet Målgruppe, så Demografi og til sidst Oversigt får du en side som vist herunder. Der kan du se alder og køn på dine besøgende. I eksemplet her er størstedelen kvinder i alderen 18-24 år.

demografi

Google Analytics kan også fortælle dig, hvor dine læsere befinder sig i verden. Læser de med fra Tokyo eller Aalborg? Fortsat under menupunktet Målgruppe vælger du Geo og derefter Geografisk område. Vælg By øverst for at få vist en liste som på skærmbilledet herunder. Måske viser det sig, at din blog er særligt populær i én by?

geo

Hvad kan du bruge denne viden til?

Når du kender dit publikum, kan du bedre målrette dit indhold. Måske bliver du overrasket over, hvor gamle dine læsere er, eller hvor de kommer fra. Det kan du tage højde for, når du laver indlæg, viser produkter, planlægger events eller indgår reklameaftaler.

Særligt i forhold til reklameaftale er disse oplysninger vigtige. Sørg for at inkludere dem i dit mediekit, så firmaer ved, hvilken målgruppe de rammer hos dig. På den måde sikrer du dig også, at du indgår aftaler, der har relevans for dine læsere.

Sidst men ikke mindst bør du selvfølgelig holde øje med, hvor mange udenlandske besøgende du har. Har du mange, skal du måske overveje også at skrive på engelsk.

3 | Bliver dine læsere på din blog?

Én ting er at få læsere ind på din blog. Noget helt andet er at få dem til at blive der. Med Google Analytics kan du heldigvis blive klogere på, hvordan dine besøgende bruger din blog.

Under menupunktet Målgruppe og derefter Oversigt finder du en række tal, hvoraf særligt tre er vigtige.

oversigt

1. Sider pr. session: Dette tal fortæller, hvor mange sider dine læsere i gennemsnit ser, når de besøger din blog. Ser de typisk kun forsiden, vil antallet af sider pr. session være lavt.

2. Gns. sessionsvarighed: Dette tal fortæller, hvor lang tid dine læsere i gennemsnit bruger på din blog per besøg. Det bestemmes i høj grad af det gennemsnitlige antal sider pr. besøg og længden af dine indlæg.

3. Afvisningsprocent: Dette tal fortæller, hvor stor en del af dine besøgende, der forlader din blog uden at have set andre sider, end den de kom ind på. En høj afvisningsprocent anses typisk som noget negativt. Mange blogs oplever dog en relativt høj afvisningsprocent, fordi læserne typisk kan se hele, nye indlæg på forsiden af bloggen.

Hvad kan du bruge denne viden til?

Jo flere sidevisninger du har, jo mere attraktiv er din blog for annoncører.

Du kan ofte øge antallet af sider pr. session og den gennemsnitlige sessionsvarighed ved at lave en “relaterede indlæg”-funktion i bunden af dine indlæg, og du kan øve dig i at linke hen til dine andre indlæg, når det virker naturligt. Linker du til andre hjemmesider fra din blog, så sørg for, at linket åbner i en ny fane.

Ved at klikke på graferne, kan du også se udviklingen over tid. På den måde kan du holde øje med, hvordan dine læsere reagerer på ændringer på din blog. Hvis antallet af sider pr. session stiger, når du linker mere til dit eget indhold, skal du selvfølgelig fortsætte med det. Det kan også være, du oplever en positiv reaktion, når du installerer et nyt tema på din blog.

Omvendt er det ikke urealistisk, at afvisningsprocenten stiger, hvis du begynder at have fremtrædende annoncer på din blog. Ønsker du at beholde annoncerne, kan du eksperimentere med at flytte dem rundt på bloggen, indtil du kan se, hvor du får de bedste resultater.

Husk også at give dine læsere tid til at vænne sig til store ændringer. Måske reagerer de negativt lige efter en stor ændring, men hvis tallene stille og roligt normaliseres, er der ingen grund til bekymring.

4 | Hvilke af dine indlæg er mest populære?

Ved du, hvilke af dine indlæg der er mest populære blandt dine læsere? Hvis ikke, kan Google Analytics give dig svaret.

Under menupunktet Adfærd vælger du Websiteindhold og derefter Alle sider. Så får du en liste med alle sider på din blog sorteret efter antal sidevisninger i den valgte periode. Husk på, at de nyeste indlæg kan være overrepræsenterede afhængigt af, hvilket datointerval du har valgt.

alle-sider

Det er ikke kun antallet af sidevisninger, der er interessant. Tag også et kig på den gennemsnitlige sessionsvarighed og afvisningsprocent. Måske er der nogle indlæg, som dine læsere bruger lang tid på, mens andre indlæg har en høj afvisningsprocent.

Du kan også bruge søgefeltet over tabellen til at filtrere i listen af indlæg. Herunder sammenlignes for eksempel kun de indlæg, der handler om DIY.

searches

Hvad kan du bruge denne viden til?

Dine mest populære indlæg siger igen meget om dine læsere. Hvis du kan se et mønster, kan du have det in mente, når du laver nye indlæg, eller når du indgår reklameaftaler. Prøv også at lave en sammenligning kun blandt dine sponsorerede indlæg, så du kan se, hvilke indlæg der har klaret sig bedst.

Hvis du helt overordnet kan se, at indlæg omhandlende for eksempel boligindretning og DIY får mange visninger, så ved du også, at et samarbejde med IKEA eller Søstrene Grene formentlig vil blive taget bedre imod end et samarbejde med et smykkefirma. Sørg derfor for at inkludere en liste over dine læseres interesser i dit mediekit.

Sidst men ikke mindst bør du med jævne mellemrum tjekke, om nogle indlæg har en ualmindelig høj afvisningsprocent eller en lav gennemsnitlig sessionsvarighed. Det kan være tegn på, at der er en fejl i det pågældende indlæg. Måske er billederne forsvundet i forbindelse med, at du har installeret et nyt tema?

5 | Hvad søger dine læsere efter?

Hvis du har et søgefelt på din blog (det bør du have), kan Google Analytics fortælle dig, hvad dine læsere søger efter. Under menupunktet Adfærd vælger du Site Search og derefter Søgetermer for at få en liste over de søgetermer, dine læsere har brugt i dit søgefelt.

soegetermer

Hvad kan du bruge denne viden til?

Hvis mange af dine læsere søger efter det samme, kan du overveje at gøre dette mere synligt på din blog. Er der eksempelvis mange søgninger efter DIY og opskrifter, kunne du med fordel lave nogle tydelige kategorier i din menu eller sidebar.

Søger mange af dine læsere derimod efter noget, som du endnu ikke har skrevet om, kan du bruge det som inspiration til fremtidige indlæg. Er der mange søgninger efter “kæreste”, “job” eller “uddannelse”, er det nok et tegn på, at dine læsere godt kunne tænke sig at høre mere om netop disse emner.

God fornøjelse med Google Analytics!

Frederik Hyldig er Head of PPC hos s360 i Aarhus. Du kan fange ham på kontakt@frederikhyldig.dk eller på Google+ og LinkedIn. Læs mere om hvem Frederik er.