Frederik Hyldig

Google skjuler søgeord i din statistik

Den 18. oktober 2011 indførte Google en stor ændring i hvordan, deres søgemaskine kommunikerer med resten af internettet. Google vil fremover bruge en krypteret forbindelse som standard for de brugere, der er logget ind med en Google konto – eksempelvis Gmail, YouTube og Google+. Som et resultat af dette, vil Google ikke længere videresende henvisnings-oplysninger til de hjemmesider, der modtager besøgende via søgemaskinen.

Når en bruger er logget ind, søger på Google og trykker sig ind på en hjemmeside, vil ejeren af den pågældende hjemmeside altså ikke kunne se hvilken søgning, der generede dette klik. Han vil blot kunne se, at den besøgende kom fra Google. Hvor der før ville stå et søgeord, står der nu blot “(not provided)” som på billedet herunder fra Google Analytics.

Kort sagt er det ikke længere muligt at se en nøjagtig liste over hvilke søgeord, der sender flest besøgende eller generer flest salg eller konverteringer.

Det er ikke kun Googles eget statistik-værktøj, Google Analytics, som bliver ramt af dette. Oplysningerne skjules hos Google, så alle værktøjer, der måler besøg fra Googles søgemaskine, vil blive påvirket.

I skrivende stund er ændringerne ikke trådt i kraft på Googles danske søgemaskine, men det er kun et spørgsmål om tid før det sker. 5. marts 2012 har Google annonceret at de ruller ændringen ud på alle sprog.

Hvis du besøger den amerikanske Google, vil du nu blive videresendt til https://www.google.com/ (bemærk det ekstra “s”). Det ekstra “s” indikerer, at der nu bliver brugt en SSL protokol, som blandt andet gør det muligt at kryptere følsomme oplysninger. Du har sikkert set det samme, når du handler hos diverse webshops.

Hvorfor laver Google denne ændring?

Googles slogan er “Don’t be evil” og den officielle udmelding fra Google er da også, at ændringen indføres af sikkerhedsmæssige grunde – altså for at hjælpe og beskytte brugerne.

“As search becomes an increasingly customized experience, we recognize the growing importance of protecting the personalized search results we deliver”

Faren ved ikke at bruge en SSL forbindelse er størst, når man sidder på en åben internetforbindelse såsom ved et WiFi hospot på et offentligt sted. Med en SSL-kryptering bliver din browsers cookies beskyttet – det samme gør sig gældende for dit login til Google-kontoen.

Google kom faktisk med en krypteret version af søgemaskinen tilbage i maj. Allerede dengang kunne man bruge Google uden at bekymre sig om at dele informationer med 3. part. Nu har Google valgt at gå skridtet videre og tvinge denne form for søgning ned over deres brugere i stedet for lade det være et tilvalg.

Googles estimat og virkeligheden

Google estimerede, at denne ændring kun ville påvirke en lille del af alle søgninger på Google. Følgende citat er taget fra en artikel af Danny Sullivan fra Search Engine Land:

“Google software engineer Matt Cutts, who’s been involved with the privacy changes, wouldn’t give an exact figure but told me he estimated even at full roll-out, this would still be in the single-digit percentages of all Google searchers on Google.com”

Matt Cutts fra Google estimerer altså, at tiltaget kun vil påvirke mindre end 10 % af alle søgninger.

Hvis Matt virkelig mener det, han siger, så tror han altså ikke, at Google vil vokse sig større, end de er nu. Drømmen hos Google er vel at få alle brugere af internettet til at være logget på Google konstant – i så fald vil 100 % af søgninger blive påvirkede.

Herunder skal vi se på nogle grafer, der ville skabe stor glæde for enhver hjemmesideejer, hvis de blot viste antallet af besøgende på en hjemmeside. Graferne viser desværre antallet af besøg, der kommer fra Google, men som er skjult, og derfor blot vises som “(not provided)” i statistikken.

De to første billeder herunder er udklip fra henholdsvis Search Engine Land og SEOmoz‘ Google Analytics.

Det tredje billede, som ses herunder, er fra en amerikansk affiliate hjemmeside, som jeg driver (ca 25.000 månedlige besøg). Hjemmesiden har intet at gøre med Google, SEO eller online markedsføring.

Den ene dags forskydning i forhold til billederne oven for skyldes, at Analytics kontoen er dansk, men hjemmesiden har flest amerikanske besøgende.

Fælles for alle tre grafer er, at “(not provided)” første gang dukker op den 18. oktober 2011 – den dag Google indførte den nye ændring. Herefter følger en periode med relativ få forekomster af “(not provided)” i statistikken. Selv en lille mængde af skjulte data er uønsket, men tallene var dog små nok til at de fleste ville kunne leve med det. Umiddelbart virker det altså til, at Matt Cutts talte nogenlunde sandt, da han sagde, at Googles tiltag kun ville påvirke under 10 % af søgninger.

Men går vi frem til pil nr. 2 ved den 30. oktober, sker der pludselig en markant stigning. Statistikken fra SEOmoz viser, at de skjulte besøg går fra et par hundrede om dagen til 3.000-4.000 besøg i løbet af få dage.

Amerikanske HubSpot, som fører statistik for mere end 5.000 kunders hjemmesider, har observeret, at 11,36% af alle besøgende fra Google nu sendes uden oplysninger om søgeordet og derfor mærkes “(not provided)”. Dette er endda inden ændringen er indført på internationalt plan.

Efter at have set disse tal mener Matt Cutts stadig, at hans første udmelding er, og vil forblive, gældende. Jeg tvivler på det, men lad os da håbe, at han får ret.

Hvad kommer ændringen til at betyde?

Fra et statistisk synspunkt skal man være opmærksom på, at den skjulte data, og dermed også den synlige data, ikke er tilfældig udvalgt. Alle de søgeord, som du fremover (når ændringen føres ud i hele verden) vil se i dine statistikker, er fra personer, der ikke er logget ind på en konto. Det betyder desværre, at den data, vi modtager, forvrænges – og det er derfor svært at drage konklusioner ud fra den.

Hvis man eksempelvis sammenligner afvisningsprocenten (det Google nu kalder enkeltsidefrekvens) for “(not provided)”-søgningerne og de resterende søgeord, vil man se, at tallene ikke er ens. Det samme gælder for konverteringer, sider/besøg og så videre.

Jo flere søgninger, der bliver angivet som “(not provided)”, jo sværere bliver det også at finde ud af hvilke søgeord, der er værd at rangere højt på. Forestil dig eksempelvis at ligge nr. 1 på søgningen [hjælp til google analytics]. Højst sandsynligt vil en meget stor del af personerne, som foretager denne søgning, være logget ind på en Google konto. Så selvom du modtager 10 besøgende om dagen fra denne søgning, så viser statistikken måske kun 2 besøgende.

Det er selvsagt forskelligt, hvor hårdt forskellige brancher rammes af denne ændring. Hjemmesider med mange it-kyndige besøgende vil uden tvivl blive ramt hårdest.

Kan der være flere grunde til at Google gør det?

Selvom den officielle udmelding er, at det handler om brugernes sikkerhed, er der mange forskellige teorier om, hvilke motiver Google ellers kan have:

  • Google vil have flere til at bruge Google Webmaster Tools – her kan man nemlig stadig se de 1.000 mest populære søgninger hver dag.
  • Google vil forsøge at tjene penge på en ‘premium’ udgave af Google Analytics. Google har allerede en betalings-version kaldet Google Analytics Premium ($150.000/år). Måske bliver alle søgeord synlige i denne version?
  • Internetsikkerhed er et meget aktuelt emne i øjeblikket, især i USA. Google er før blevet kritiseret og har måske følt, at det var nødvendigt at overbevise den almene bruger.
  • Google ønsker at øge deres indtjening og vil have flere til bruge Google AdWords – der vises nemlig stadig søgeordsdata for AdWords annoncer.

Eller måske er Google bare oprigtigt interesseret i brugernes sikkerhed.

Men har Google skiftet holdning på mindre end et år? Følgende udmelding kom tidligt i år 2011 fra Matt Cutts. Det var en direkte respons til det angreb søgemaskinen DuckDuckGo.com rettede mod Googles fortrolighedspolitik (se denne kampagne side). Dengang lød det altså ikke til, at sikkerhed var et problem.

Referrers are a part of the way the web has worked since before Google existed. They’re a browser-level feature more than something related to specific websites. But if referrers bother you, just use the SSL version of Google to prevent referrers from being sent to http sites (or change your browser not to send referrers at all).

Er Google ved at miste overblikket?

Google har efterhånden en meget bred produktportefølje, og det kunne tyde på, at de er ved at miste overblikket. Google er trods alt et stort firma med mere end 31.000 ansatte verden over.

I bund og grund virker det til, at afdelingerne hos Google ikke snakker godt nok sammen. Der er flere eksempler på, at de ikke er helt enige om, hvordan tingene skal fungere. Et eksempel herpå er de råd, man får i AdSense afdelingen, som i nogle tilfælde strider direkte i mod, hvad afdelingen for Search Quality mener.

Man kunne forestille sig, at folkene i Analytics afdelingen ikke er lige så vilde med dette tiltag, som folkene i Googles PR-afdeling.

Hvad så nu?

Google har allerede fået en del kritik for det nye tiltag. Det bliver en hindring for alle, der har interesse i at føre statistik på sin hjemmeside.

Man kan håbe, at Google får ret, når de siger, at tiltaget vil påvirke mindre end 10 % af alle søgninger. Jeg tror dog, at vi er nødt til at indstille os på, at vi må undvære mere og mere data i fremtiden.

I sidste ende er Google nok ikke så bekymret for SEO og Analytics folket. Googles mål er at gøre den almene bruger tilfreds – for så længe størstedelen af verdens befolkning bruger deres søgemaskine, vil alle annoncører også bruge deres penge der.

I øjeblikket er sikkerhed på internettet meget omtalt, især i USA, og hele dette tiltag kunne sagtens være ét stort PR stunt. Tiltaget vil uden tvivl blive godt modtaget af den almene bruger, som ikke kender til de hindringer, det giver for analytikere rundt omkring i verden.

Hvad er din mening om Googles nye tiltag?

Frederik Hyldig er Head of PPC hos s360 i Aarhus. Du kan fange ham på kontakt@frederikhyldig.dk eller på Google+ og LinkedIn. Læs mere om hvem Frederik er.