Frederik Hyldig

Sporing af offline konverteringer i Google AdWords

I denne artikel vil jeg vise, hvordan du ved hjælp af offline konverteringer i AdWords kan spore effekten af dine AdWords-kampagner, selvom konverteringen ikke gennemføres på din hjemmeside.

Forestil dig eksempelvis, at du bruger AdWords til at lede potentielle kunder til din hjemmeside, hvor de kan indsende deres kontaktoplysninger for derefter at blive ringet op af en af jeres sælgere. Hvis denne person ender med at lægge penge i din forretning, vil du normalt ikke kunne forbinde dette salg med den konkrete kampagne, annonce eller søgeord, som sendte personen til din hjemmeside. Du har derfor ikke mulighed for at optimere dine kampagner baseret på andet end formodninger.

Eller forestil dig, at du som affiliate marketer bruger AdWords til at drive trafik til din hjemmeside, hvorefter du henviser brugerne til dine partneres webshops, hvor de kan købe det produkt, der beskrives på din hjemmeside. Da de konverteringer, du måtte generere, ikke foretages på din egen hjemmeside, kan du normalt ikke spore hvilke kampagner, annoncer og søgeord, som virker, og hvilke, der er spild af penge.

Med offline konverteringer får du faktisk mulighed for at spore det hele. I gennemgangen herunder tager jeg udgangspunkt i eksemplet med en affiliate-side, men du kan bruge samme fremgangsmåde, så længe du har et system, der kan registrere GCLID-parameteren fra AdWords.

Hvad er en GCLID-parameter?

Hvis du slår Auto-tagging til i din AdWords konto (det sker automatisk, når du forbinder Analytics og AdWords), vil du opleve, at Google tilføjer en GCLID-parameter til dine destinations-URL’er. Den kan være på op til 90 tegn og kan fx se sådan ud:

Hver gang en bruger klikker på dine annoncer, vil der blive tilføjet en unik GCLID til URL’en. GCLID’en sørger for, at data fra AdWords deles med Analytics. Det er med andre ord den, der bevirker, at du kan se informationer om dine AdWords-kampagner inde i Analytics.

Spor offline konverteringer med GCLID

GCLID’en kan også bruges til at spore offline konverteringer. Jeg forklarer processen trin for trin herunder, men det fungerer i korte træk ved, at man får sin hjemmeside til at gemme GCLID’en sammen med de andre oplysninger, man indsamler, om den person, der klikker på annoncen. Når denne person senere foretager en konvertering, kan man manuelt indtaste GCLID’en i AdWords sammen med oplysninger om, hvornår konverteringen skete, og hvad værdien af konverteringen var. Man får derved værdien ind i sin AdWords-statistik – på samme måde som webshops kan se effekten af deres kampagner ved hjælp af ehandelssporing.

Trin 1: Opret konverteringen i AdWords

Du skal først oprette en konvertering inde i AdWords. Du kan kun importere konverteringer fra klik, som er opstået, efter du har oprettet en konvertering i AdWords, så gør det som det første.

Log ind på din AdWords konto og vælg Værktøjer i menuen og derefter Konverteringer.

konverteringer

Herefter klikker du på den store røde knap med teksten +KONVERTERING. Giv konverteringen et navn og vælg Importer under kilde. Klik Gem og forsæt – og fuldfør de næste trin for at gennemføre oprettelsen af konverteringen.

opret-konvertering-1

Trin 2: Opsaml GCLID’erne

Nu skal du sørge for, at dit system automatisk opsamler GCLID’erne og gemmer dem sammen med de andre informationer, du skal bruge fra kunden.

Har du eksempelvis en kontaktformular, hvor brugeren udfylder navn og telefonnummer, skal du sørge for, at formularen også henter GCLID-værdien fra URL’en og gemmer denne værdi sammen med brugerens navn og telefonnummer. Google giver et konkret eksempel på, hvordan du kan gøre det her. Når sælgeren så har kontaktet kunden og lavet et salg, skal sælgeren notere værdien af salget og datoen sammen med GCLID-værdien, som systemet har registreret.

I mit eksempel tager jeg udgangspunkt i en affiliate-side, som bruger det danske netværk Partner-Ads. Når man logger ind på sin konto hos Partner-Ads, kan man nemlig få en oversigt over de salg eller leads, man har genereret.

Derudover gemmer Partner-Ads også den URL, der  har genereret konverteringen. Hvis brugeren har fundet dig via AdWords, kan du finde GCLID’en i enden af denne URL. Det er desværre ikke alle affiliate netværk, som gør det så nemt som Partner-Ads, og så må man lave en anden løsning.

partner-ads

Trin 3: Gør dataen klar til import

Nu forestiller vi os, at der er gået noget tid, siden du oprettede konverteringen i AdWords samt gjorde dit system i stand til at opsamle GCLID’erne. Dine sælgere eller din affiliate-side har lavet nogle salg, og du har gemt både dato, værdi og GCLID for alle konverteringerne.

Næste trin er at importere disse konverteringer i AdWords. Du bestemmer selv, hvor ofte du vil gøre dette, men konverteringer, der uploades mere end 90 dage efter det sidste klik, importeres ikke i AdWords og fremgår ikke af dine konverteringsstatistikker. Det kan også være, du skal tage højde for andre begrænsninger (måske gemmer dit system kun GCLID-værdien og andre kundeoplysninger i X antal dage).

Konverteringerne skal samles i en fil, og Google har en skabelon, som du kan bruge. Jeg har udfyldt skabelonen med nogle eksempler herunder. Det kan måske virke en anelse skræmmende ved første øjekast, og jeg synes da også, Google burde lave en mere brugervenlig måde til import af offline konverteringer. I skrivende stund er det dog nødvendigt at lave en fil som den herunder, når der skal importeres offline konverteringer.

Hver konvertering har sin egen linje, der starter med add. Herefter kommer selve GCLID-værdien, så navnet på konverteringen (fra trin 1), så datoen for konverteringen (MM-DD-YYYY) og til sidst konverteringens værdi. Hver parameter adskilles med et komma. Husk også at angive TimeZone i den første linje under ### TEMPLATE ###.

Når du har indtastet alle konverteringer, gemmer du filen som en .csv-fil (filnavnet er ligegyldigt).

Trin 4: Importer dine konverteringer i AdWords

Når du har lavet din fil med konverteringer, mangler du bare at uploade den til AdWords.

Gå ind under Konverteringer i AdWords og klik Upload.

upload-konvertering

Herefter klikker du på Vælg fil… og finder din fil fra forrige trin. Afslut ved at klikke Upload og se eksempel.

upload-konvertering-2

Nu får du en status på dine konverteringer. Du kan opleve, at du får fejl, og så må du kigge på Googles beskrivelse og dobbelttjekke din konverteringsfil. I mit eksempel herunder skyldes problemet, at jeg har forsøgt at importere nogle konverteringer, som blev foretaget, før jeg oprettede konverteringen i trin 1.

konverteringer-eksempelvisning

Hvis du er tilfreds, klikker du på Anvend ændringer. Vær opmærksom på, at du ikke kan fortryde, når du først har klikket anvend. Du kan ikke fjerne konverteringsdata fra AdWords, hvis du på et senere tidspunkt opdager, at der er en fejl. Så tjek din fil en ekstra gang, inden du bekræfter.

Vil du fortryde, klikker du på Kassér eksempelvisning, og så er ingen skade sket. Efter du har rettet din fil, kan du bare uploade den forfra.

Når du har klikket anvend, kan der ifølge Google gå op til 3 timer, før du kan se tallene i statistikken, men jeg har ikke oplevet at skulle vente så lang tid.

Slutresultatet kan du se på billedet herunder. Konverteringsdata fra affiliate-salg eller offline kunder direkte i AdWords!

konverteringer-i-adwords

Jeg håber, du kan bruge denne artikel til at komme i gang med at spore dine offline konverteringer på trods af, at Google ikke har valgt den mest brugervenlige metode. Kontakt mig gerne med spørgsmål eller kommentarer.

Frederik Hyldig er Head of PPC hos s360 i Aarhus. Du kan fange ham på kontakt@frederikhyldig.dk eller på Google+ og LinkedIn. Læs mere om hvem Frederik er.