Frederik Hyldig

Sådan udnytter du den lange hale

Du har hørt, at trafik fra den lange hale konverterer, men hvordan udnytter du den lange hale, så du får mere af denne type trafik til din hjemmeside?

Det er faktisk meget simpelt. Jeg har tidligere nævnt tre punkter, som ifølge Chris Anderson flytter forbrugerne fra de populære produkter til nicherne. Det kan koges ned til følgende:

  1. Ved at gøre udvalget større bliver halen længere
  2. Ved at gøre indholdet mere tilgængeligt bliver halen tykkere
  3. Ved at forbinde forbrugeren med nicherne, bliver noget af interessen flyttet fra hovedet mod halen

Lad os se nærmere på, hvordan du helt konkret kan arbejde med disse punkter for at få mere langhalet trafik til din hjemmeside.

1. Lav mere indhold

Hvis du eller din virksomhed ikke allerede har en blog, skal I have startet en. I behøver ikke at kalde det en blog eller opbygge det som en blog – pointen er, at I har et sted, hvor I kan udgive indhold.

Det er sikkert ikke første gang, du hører denne anbefaling, og det er der en grund til. Med en blog har du mulighed for at skabe mere indhold og på den måde gøre halen længere. Jo mere indhold, der er på din hjemmeside, des flere potentielle indgange er der til din hjemmeside fra Google.

En artikel på din blog har det til fælles med eksempelvis e-bøger på Amazon, at de kan “sælges” et uendeligt antal gange. Der er en “pris” i form af den tid, det tager at skrive artiklen, men når den først er skrevet, er der ingen grænser for, hvor mange besøgende den kan tiltrække i sin levetid. Du kan ikke løbe tør for sidevisninger, ligesom Amazon ikke løber tør for eksemplarer af e-bøgerne.

De fleste virksomheder bør kunne skrive minimum én artikel om ugen, som er relevant for deres branche. Notér hver gang, I kommer i tanke om et spørgsmål, som potentielle kunder kunne søge svar på. Gør det til en vane at afsætte en time eller to hver uge til at få skrevet en artikel om et emne fra listen.

At forsøge at tiltrække kunder ved at udgive indhold på eksempelvis en blog kaldes content marketing. Har du brug for inspiration til, hvordan du kommer i gang, kan jeg anbefale følgende artikler:

En blog er selvfølgelig bare én vej til mere indhold på din hjemmeside. En anden mulighed er at gøre brug af User Generated Content (UGC), hvilket vil sige, at man får sine besøgende til selv at lave indhold til hjemmesiden. UCG dækker over alt fra kommentarer og brugeranmeldelser til åbne fora. Man kunne også tilbyde brugerne at oprette deres egen blog på hjemmesiden (forestil dig eksempelvis et rejsebureau, der lader folk oprette en personlig rejseblog).

Alt dette indhold hjælper med at tiltrække organisk trafik til din hjemmeside, og halen er dermed blevet længere.

2. Gør indholdet mere tilgængeligt med søgemaskineoptimering

Hvis man for alvor vil udnytte den lange hale, er det ikke nok at gøre halen længere, den skal også gøres tykkere. Du gør halen tykkere, ved at gøre indholdet mere tilgængeligt. Der er altså flere, som skal kunne finde det.

Ved at arbejde med søgemaskineoptimering kan man forbedre indholdets synlighed i søgemaskinerne og derved få flere besøgende til hjemmesiden.

Det er vigtigt, at der er styr på den del af SEO-arbejdet, som foregår på selve hjemmesiden. På den måde kan du sikre, at dit indhold har det bedste udgangspunkt for at blive vist højt i Googles søgeresultater.

Skriv gode sidetitler

Sidetitlen vægtes højt, når Google vurderer, hvordan en side skal rangeres i søgeresultaterne. Der er delte meninger om, hvordan man skriver den perfekte sidetitel, men følgende to punkter kan der ikke herske tvivl om:

  • Sidens vigtigste søgeord bør nævnes først
  • Hver side skal have en unik sidetitel

Alle sider på din hjemmeside – hvad enten det er artikler, produkter eller noget tredje – bør have en optimeret sidetitel. Det er noget af det vigtigste, du kan gøre for at øge din hjemmesides synlighed i Google. Tag eventuelt et kig på denne introduktion til sidetitler fra Moz.

Link på tværs af sider

Hver gang du laver nyt indhold til din hjemmeside, er det værd at undersøge, om du i teksten kan henvise til eksisterende indhold på din hjemmeside (eller om der er eksisterende indhold, som bør rettes, så det henviser til det nye indhold). Interne links sender både Google og dine besøgende videre rundt på hjemmesiden.

Brug kategorier som tragte

I takt med, at du får mere og mere indhold på din hjemmeside, bliver det nødvendigt at prioritere SEO-indsatsen. Du kan med fordel fokusere på at styrke dine kategorier. Når du – eller dit SEO-hold – eksempelvis laver linkbuilding til hjemmesiden, bør fokus være på forsiden og kategorisiderne. Hvis din hjemmesides struktur er i orden, vil værdien “flyde” videre ud til resten af indholdet.

3. Gør nicherne synlige med relevante og tilpassede anbefalinger

Hvad end dit “produkt” er artikler på en blog eller produkter i en webshop, handler det om at synliggøre nicherne. Du skal hjælpe brugerne med at finde indhold, som passer til lige netop dem, og dermed lede dem længere ned ad den lange hale. På den måde øger du sandsynligheden for, at de køber noget eller bliver på hjemmesiden.

Der er flere måder, hvorved du kan fremvise indhold fra nicherne. På en webshop kan du vise brugeren hvilke andre produkter, der ofte købes sammen med det produkt, vedkommende kigger på lige nu. Amazon mestrer selvfølgelig denne disciplin.

bought-together

På en blog kan du lede læserne videre til andre relevante artikler i stedet for bare at vise dem en generel liste over de mest populære artikler. Se eksempelvis, hvordan de hos Livestrong er dygtige til at holde på læseren med yderst relevante anbefalinger.

livestrong

Demand Media, som står bag Livestrong.com og en række andre hjemmesider, er generelt eksperter, når det gælder den lange hale. De har for alvor formået at udnytte den lange hale ved (1) at producere massevis af indhold, (2) gøre det synligt i søgersultaterne og (3) holde de besøgende på hjemmesiden. Hos Demand Media lever de af annoncevisninger og ikke af at sælge produkter eller ydelser, men princippet er det samme, hvis du ønsker at drive relevant trafik til din hjemmeside ved hjælp af den lange hale.

Afslutning

Jeg håber, denne artikel har givet dig nogle idéer til, hvad du kan gøre for at få mere trafik til din hjemmeside ved hjælp af den lange hale. Her en kort opsummering:

  1. Når man udgiver mere indhold (eksempelvis i form af en blog), skaber man flere indgange til sin hjemmesiden. Halen bliver længere.
  2. Ved hjælp af søgemaskineoptimering øger man chancen for, at det nye indhold bliver synligt i søgemaskinerne. Halen bliver tykkere.
  3. Med relevante og tilpassede anbefalinger kan man lede hjemmesidens besøgende ned ad den lange hale og øge chancen for, at de konverterer. Interessen flyttes fra hovedet til halen.

Vil du læse mere, kan jeg anbefale bogen The Long Tail af Chris Anderson og selvfølgelig mine to tidligere artikler om den lange hale:

Frederik Hyldig er Head of PPC hos s360 i Aarhus. Du kan fange ham på kontakt@frederikhyldig.dk eller på Google+ og LinkedIn. Læs mere om hvem Frederik er.